RUMAH KU, SYURGA KU (PART 1)...

Hari ni masuk hari yang kedua dalam minggu ni. Boring jangan kira la.. Tak tahu nak buat apa.. Yelah, badan aku dah biasa pushing into the limits masa minggu-minggu kuliah, so bila masuk waktu-waktu ‘santai’ ni badan tiba-tiba jer jadi malas… Bukannyer takder kerja nak dibuat, tapi lepas-lepas semua ‘kerja yang patut didahulukan’ dah pun aku selesaikan, automatically aku jadi sedikit malas… Badan kita ni bro, kena jaga…Kerja, kerja jugak tapi kena bijak ‘mencuri’ masa untuk badan kita…

Inilah rumah 'impian' kawan-kawan aku tu... First time tengok rumah ni, diorang mengaku yang mandi diorang tak berapa nak basah, makan pulak tak pernah kenyang dan tido pun tak berapa nak lena... Asyik teringatkan rumah ni jer... alahaiii...

Hari ni ada sesuatu yang aku nak kongsi dengan you all semua… Pagi tadi pi temankan kawan sepejabat bayar duit booking rumah. Diorang ni beli rumah baru kat area Taman Kristal...rumah double storey… Sebelum bertolak sempat gak aku baca doa mintak tuhan hilangkan perasaan rendah diri memandangkan harga rumah yang diorang beli ni reganya RM 180k ! Yelah, rumah aku murah jer… Tak mahal cam rumah bro and sis bertiga ni…Penempatan pulak boleh dikira ‘eksklusif’ dan ‘elit’ sebab berhampiran dengan ‘Mont Jade’ a.k.a Beverly Hills Seremban….

Aku bagi gred A+ dari segi kekemasan dan struktur susunan

Sebenarnya aku tumpang gembira tengok tahap kesedaran rakan-rakan sepejabat untuk mula memiliki rumah sendiri… Macam ni la bro… kalau tak mula langkah pertama, macam mana nak teruskan ngan langkah-langkah seterusnya… Secara logiknya, bila umur makin meningkat, insurans and installment pun akan meningkat sama… Walaupun government loan sekarang ni dah boleh lajak sampai 30 tahun, tapi kalau boleh tempoh pembayaran tu janganlah sampai ‘selama’ tu…. tapi kalau dah tak boleh nak elak, go on... Harga hartanah makin lama makin mahal… kalau ko survey hari ni harganya around RM 170k, jangan terkejut kalau 6 bulan lagi ko pergi tempat dan taman yang sama harganya mungkin meningkat sampai RM 200k !... Itulah trend developer hartanah…tempat yang strategic, design rumah menarik ditambah dengan tawaran harga yang ‘cantik’ pasti membuatkan bakal pembeli pening kepala nak buat keputusan. Sebab tu nak beli rumah hati kena betul-betul bulat… dan aku gembira bro pasal hati ko dah mula ‘membulat’ sekarang ni..ahakss..

Tengok la muka diorang tu. Khusyuk sungguh dengar penjelasan isi kontrak dari si amoi salesgirl tu. Dari kiri platengah (1st buyer), amoi, kak yat selaku penasihat 1, wanita besi (2nd buyer), pucukpaku (3rd buyer) dan paling kanan kak ku selaku penasihat utama... sorry, gambar tak 'lekat'.

Dulu masa aku amik keputusan nak beli rumah, banyak gak tempat yang aku survey…semuanya tak jadi… Ada sesetengah tempat yang aku suka tapi agak jauh dari tempat bekerja dan ada pulak taman yang dekat dengan tempat kerja tapi kepadatan agak tinggi, terpaksa ‘berjiran’ ngan students poli…aku fikir, mana privacy untuk aku ngan keluarga lepas-lepas waktu bekerja ?... So, bila aku jumpa rumah yang aku duduk sekarang, aku bulatkan hati terus mulakan langkah pertama… Kalau nak dibandingkan design rumah dengan rumah bro dan sis bertiga ni memang tak setanding (rasa rendah diri la pulak) tapi bila fikirkan banyak kemudahan yang ada disekeliling aku jadi teruja nak teruskan dengan keputusan aku tu… Nanti aku ceritakan antara kemudahan yang ada di penempatan aku sekarang dalam RUMAH KU, SYURGA KU (PART 2)…

Pucukpaku migrain melayan karenah anaknya yang tengah lasak. Lepas ni ko kena pasang pagar atas ngan bawah.

Dipendekkan cerita, tahniah bro sebab ko dah mulakan langkah pertama… Aku yakin yang orang rumah you all berdua akan suka dengan lokasi dan rekabentuk rumah yang korang beli tu… Lepas ni kena stand by duit untuk pasang grill, beli lampu/kipas, upah wiring dan caj interest dari developer (kalau ada)… Tapi jangan plak ko pening kepala… part tu sama-sama la kena pakat dan sepakat ngan orang rumah…hidup bersama kenalah berkongsi susah dan senang ye tak..? he…he…

0 comments: