AKHIRNYA... MALAM YANG DITUNGGU-TUNGGU PUN TIBA....

Assalamualaikum bro....

Lanjutan dari posting tak sabar nak tunggu malam ni ! aku janji nak buat posting susulan kan ? He,he...sorry ler dah terbabas 3 hari ! Tapi janji tetap janji bro... so, aku teringin sangat nak berkongsi keseronokkan anak-anak aku ngan korang semua...

Sebenarnya bro, malam tu aku pi Glory Beach Resort kat PD... Nak inform kat korang yang aku sebenarnya bawak anak-anak pi lepaskan anak-anak penyu kat pantai resort tu... Yup ! aku baru tahu yang resort tu ada pusat penetasan dan penjagaan anak-anak penyu ! Sebelum ni kalau nak tengok penyu bertelur ke, nak lepaskan anak-anak penyu ke laut korang kena pi nun hah ke Terengganu... tapi rupa-rupanya kat PD pun ada bro... sampai hati ko tak bagitau aku... hu,hu...

So, korang layanlah gambar-gambar yang sempat aku snap malam tu... Kalau tak nampak korang buat-buatlah nampak ye.. al-maklumlah, guna camera phone jer...so, lighting tak berapa nak cukup... he,he...



KAJIAN PEMAKANAN DAN TUMBESARAN ANAK PENYU

AKTIF SUNGGUH ANAK-ANAK PENYU NI BERENANG !

ANAK-ANAK PENYU BERMACAM SAIZ...

KAT LOBBY HOTEL..SEMENTARA MENUNGGU SAAT 'DILEPASKAN'...

EN. 'TAK TAHU NAMA' TENGAH BAGI TAKLIMAT...

NUR AISYAH BERGAMBAR NGAN PENYU KIUT MIUT NI...

SAAT SBLM DILEPASKAN...SEMPAT LAGI 'BERGURAU'... SAYANGLAH PULAK SEBAB COMEL SANGAT !

NAK TAK NAK KENA GAK LEPASKAN... HU,HU... SEDIH....

ANAK PENYU YANG SEKOR NI ASYIK BERPATAH BALIK... RASA KESIAN PUN ADA MASA NI...

LEPAS CUBA BERKALI-KALI, AKHIRNYA ANAK PENYU NI MULA MENUJU KE LAUT....

AKHIRNYA, KELIMA-LIMA ANAK PENYU HILANG DALAM KEGELAPAN MALAM....


Kalau anak-anak penyu tu panjang umur dan bernasib baik, dia akan lepas bebas di lautan... Tapi sebelum tiba ke lautan luas, anak-anak penyu ni terpaksa berdepan dengan cabaran dan halangan antaranya cahaya lampu yang banyak terdapat di Stesyen Janakuasa Tuanku Jaafar... Biasanya, penyu akan tertarik kepada cahaya... Dan ancaman-ancaman lain macam tersangkut kat pukat, kena kipas enjin bot dan dimakan ikan-ikan besar...

So, sebaik sahaja dilepaskan aku mintak anak-anak berdoa.... "Kita doakan anak-anak penyu ni selamat dan dapat hidup untuk tempoh 100 tahun akan datang".....

6 comments:

iedaurora said...

cutenye baby penyu!

kotak hitam said...

wah... menarik ni...

hi there, i have just followed your blog..i hope you can follow me back..u have a nice blog here..
i will be waiting for you on my blog...see u there..cheers

iedaurora : mmg kiut miut and comel ! ha,haa... t

kotak hitam : trun PD jgn lupa singgah di Glory Beach Resort.. hrp2 'stok' anak penyu ada lg utk dlpskan...hu,hu

Andrik McVean : thanks bro for visit my blog !.. you got a nice blog too !