MASA-MASA SANTAI....

Nilah antara xtvt aku bila balik rumah atuk... Pagi tu ajak atuk, abah ngan adik aku pi 'ngeteh' kat warung... Masa dia sihat dulu, sebelum pi ke bendang, nilah warungnya tempat pekena teh tarik ngan roti canai... Sian plak asyik terperap jer kat rumah..bukannya pagi tu mak ngan maklang aku tak buat sarapan tapi sebab dah terbiasa ngan rutin hariannya ni, mesti nak pekena gak kat warung tu... tapi tak kisah la tu..

Lepas-lepas sarapan, aku bawak diorang jalan-jalan sekitar Merlimau... Tujuan asal nak cari berus gigi sebab bertolak malam tadi dari rumah platetepi pun dah lewat, so aku redah jer... Baju takder, kelengkap-kelengkap lain pun tak bawak... Ye lah...bukannya plan nak balik Melaka...Nak patah balik ke PD bukannya dekat...ahhh, malaslah.... "Ala, ko pakai jer baju aku..." offer platetepi nak meminjamkan baju nya.... "Boleh gak...lagipun bukannya lama, esok dah nak balik dah...bolehlah..."

Balik dari Merlimau kami singgah pi plak rumah Pak Uda aku... dengar kata tak sihat, demam... Sampai-sampai tengok dia tengah menoreh... "Dah sihat agaknya..tu dah pi menoreh tu..." Kebetulan masa kami sampai, Mak Uda ngan Pak Uda aku dah nak habis menoreh..tinggal dua pokok lagi... "Takper Pak Uda, teruskan..kitaorang tunggu...!" jerit aku dari belakang rumahnya... Lepas menoreh, Pak Uda aku tunjuk kat sebatang pokok... "Tuuuu, nampak..? Buah sukun tu... besar cam bola...kalau boleh ambik, ambik la..takder siapa yang nak panjat..." faham la aku 'isyarat' tu... takder orang lain yang kena panjat..aku la tu..!


Balik dari rumah Pak Uda aku, teringin plak nak memancing... So, aku ngan adik aku pi belakang rumah... Kolam belakang rumah atuk aku banyak gak ikan.. Hari tu ada ikan patin tapi 'terlepas' masa banjir tahun lepas... Mak Lang aku cakap ada lagi ikan dalam tu, keli ngan sepat...kalau teringin, cubalah... ikan-ikan kat dalam kolam tu 'bijak'... Hmmm, betul ke bijak ikan kat dalam ni...try tengok... Memang betul ar ikan-ikan kat dalam kolam ni 'bijak-bijak' belaka... 3 jam aku spend masa kat tepi kolam tu, sia-sia bro..memang ikan-ikan ni taknak ngan aku agaknya...sekali jer mata kail aku diragut... "Hah...kena.!!!...jerit aku gembira... Tapi sayang la bro, terlepas..! Ikan keli besar tuuu... Aku rasa, mau 'rabit' bibir ikan keli tu...ishhh, sian...soryla ikan..bukannya aku sengaja...yang hang pi 'baham' umpan tu apasal...




0 comments: