CATATAN ‘KAD HIJAU’….


Bro…

korang pernah terfikir tak apa yang korang cita-citakan akan tercapai satu hari nanti…? Cuba ingat-ingat balik, apa cita-cita yang korang mintak cikgu tulis kat dalam ‘kad hijau’ korang dulu…? Baru ni aku ada balik kampong… lepas-lepas makan tengahari tu sesajer ler dok selongkar almari buku kat rumah mak aku tu… tak sengaja terjumpa ‘kad hijau’ milik aku masa sekolah rendah dulu… Bila tengok bahagian cita-cita nak tergelak pun ada, terharu pun ada… Korang tau apa cita-cita pilihan pertama aku ? Of coursela nak jadi ‘ASOKA’….! Masa tu aku taksub sangat nak jadi askar…suka sangat main perang-perang… tak sedar diri badan cam cicak kobing… ada hati nak mempertahankan negara… Tapi tulah kan…masa zaman budak-budak dulu, bukannya kita kisah sangat pun… Masa tu mana ler tau nak ‘ukur baju kat badan sendiri’…main belasah jer… Tapi yang penting, semangat patriotik mesti ada…jiwa muda la katakan…

Next, cita-cita pilihan aku yang kedua, nak jadi pemain bolasepak….! Fuyyoooh !!! Lelakilah katakan…. Masa tu dalam kamus hidup aku tak ada and tak terfikir langsung nak jadi pemain bowling ke, pemain badminton ke, pemandu rally ke….Macamla dalam dunia ni sukan bolasepak jer yang boleh bagi makan anak bini, yang boleh jadikan kita kaya raya… Seronok tang mana tah permainan bolasepak ni… Tahla ye... keseonokkan tu tak boleh nak digambarkan dengan kata-kata… Orang pompuan memang cukup anti ngan permainan ni… katanya, tah apa-apa tah…terkejar sana, terkejar sini pi ligan bola yang sebiji tu… Tulah…korang tak tau nikmat main bolasepak ni….

Seterusnya cita-cita aku yang ketiga….nak jadi seorang guru… Part ni yang aku sentimental ni… Rupa-rupanya antara ketiga-tiga cita-cita yang aku tulis tu, Allah makbulkan cita-cita aku yang ketiga ni… Aku pun tak tau macamana boleh terminat nak jadi seorang guru… Agaknya, selama bertahun-tahun, guru la insan yang paling kerap kita jumpa…paling kerap juga kita lihat… Ketekunan dan ketabahan guru kadang-kadang buat kita kagum… Terbayang-bayang aku karakter tiap-tiap guru yang pernah mendidik aku… Ada yang garang, lembut dan tak kurang jugak guru yang penuh sifat keibuaan… Ya Allah, kau peliharakanlah guru-guru yang pernah mendidik aku…

Alhamdulillah, apa yang pasti sekarang ni, aku dah pun bergelar seorang guru…. Macamana pulak ngan korang..? Apa agaknya cita-cita korang yang tertulis kat ‘kad hijau’ tu dulu…?

Kongsi la bro…

0 comments: