BUKAN 'TOYOL' UNTUK MENIRU DALAM EXAM YANG AKU MAKSUDKAN....

Korang pernah ke terserempak ngan toyol..? Jangan buat kerja bro…jangan ko mintak untuk ‘dipertemukan’ ngan makhluk Allah ni… Memanglah dalam filem, drama, makhluk ni digambarkan perwatakannya sebagai makhluk berwarna hijau yang kecil ‘comel’, ‘manja’, ikut arahan tuan tapi realitinya korang tau ke macamana perwatakan dan fizikal sebenar makhluk ni…?

Bro, makhluk ni memang wujud… Dalam bulan ni, di satu penempatan kat area Port Dickson, heboh diorang meperkatakan tentang makhluk yang ‘kerja’nya mencuri duit bagi pihak tuannya ni… Mesti korang kata aku saja mereka-reka ceritakan… tapi sorrylah bro, memang aku tak boleh sebut nama tempat tu… Cerita ni dah lama tapi baru-baru ni jadi ‘sensasi’ sebab ada orang nampak ngan mata kepala sendiri toyol tu berlegar-legar kat dalam rumah, depan peti ais tuan rumah ni…!!! Cuba korang bayangkan kalaulah korang sendiri yang terserempak ngan makhluk ni, dalam rumah korang sendiri……minta Allah lindungi kita semua…

Rupanya gambaran fizikal yang diberi dalam filem dan drama-drama tu memang betul…. Mengikut kata saksi, toyol tu berwarna hijau, rendah cam saiz baby, wajahnya bengis dan perutnya membusung labuh hingga mencecah tanah…! Itulah gambaran yang diberikan oleh saksi, pelajar di sebuah sekolah menengah di Port Dickson… Tapi kenapa perutnya labuh ? Mengikut kata ‘pihak yang arif’ tentang perkara-perkara ghaib ni, toyol ni tak jumpa jalan pulang….biasanya lepas ‘mengambil tanpa izin’, toyol akan balik dan menyerahkan ‘hasil’ tersebut kepada tuannya… tapi dalam kes ni, tah kat mana silapnya, makhluk ni tak jumpa jalan balik… tu yang dok merayau sampailah ‘dia’ ke sebuah sekolah menengah kat kawasan PD ni…! Kiranya, dalam ilmu geografi toyol ni dah pun melangkau ke sempadan yang dibenarkan…

Itu lah kisah toyol… Mudah-mudahan Allah melindungi kita semua dari gangguan syaitan yang direjam….

Dari Abu Hurairah ia berkata: Rasulullah s.a.w. telah mempertaruhkan daku untuk menjaga hasil zakat ramadhan. Maka datang kepadaku satu lembaga mengambil sedikit daripada makanan tersebut lalu aku tangkap akan dia seraya berkata:

Aku akan hadapkan dikau kepada Rasulullah s.a.w.
Ia menjawab: Lepaskan daku, sesungguhnya aku ini amat berhajat. Aku mempunyai keluarga dan amat kesempitan.

Lalu aku lepaskan dia.
Di pagi hari Nabi s.a.w. telah bertanyakan kepadaku: Wahai Abu Hurairah apa yang telah dilakukan oleh tawananmu malam tadi ?
Aku jawab: Ya Rasulullah, ia telah mengadu mempunyai hajat yang sangat bersangatan dan mempunyai keluarga lalu aku merasa belas dan melepaskannya.
Baginda menjawab: Sesungguhnya dia telah menipu kau.

Dia akan datang lagi ?
Aku tahu dia akan datang lalu aku hendap.
Maka ia datang mengambil sedikit makanan tadi lalu aku tangkap..
Aku berkata: sesungguhnya aku akan hadapkan dikau kepada Rasulullah.
Ia menjawab: Lepaskan aku: Sesungguhnya aku ini amat berhajat. Aku mempunyai keluarga. Aku tidak akan datang lagi.
Aku merasa belas lalu melepaskannya.

Baginda menjawab: Sesungguhnya dia telah menipu kau dan ia akan datang lagi. Aku hendap dia buat kali ketiga. Ia telah datang dan mengambil sedikit makanan lalu aku tangkap akan dia.
Aku berkata: Sesungguhnya aku akan hadapkan dikau kepada Rasulullah s.a.w. Ini adalah akhir kali ketiga engkau berjanji tidak akan datang.

Maka ia pun berkata: lepaskan daku. aku akan ajarkan dikau dengan kalimah-kalimah.. Allah akan memberi manfaat dengan kalimah itu.. Aku tanya: Apa dia ? Dia menjawab: Apabila engkau baring atas tempat tidurmu, hendaklah engkau baca ayat Al Kursi hingga akhir ayat. Sesungguhnya engkau tidak henti-hentinya bersamamu penjagaan dari Allah. Tidak akan menghampiri dikau syaitan hingga subuh.

Lalu aku pun melepaskan dia.
Waktu pagi Rasulullah s.a.w. bertanya kepadaku: Apa yang telah dilakukan tawananmu malam tadi ?
Aku jawab: Wahai Rasulullah, ia telah berjanji hendak mengajar aku kalimah-kalimah yang memberi manfaat oleh Allah dengan ayat tadi lalu kulepaskan dia.

Baginda bertanya: Apa dia?
Aku jawab: Ia berkata kepadaku: Apabila engkau baring atas tempat tidur, engkau hendaklah membaca ayat Al-Kursi dari awalnya hingga tamat. Ia juga berkata kepadaku: Tidak berhentinya bersamamu penjagaan dari Allah dan syaitan tidak akan menghampiri dikau sehingga subuh. Awak sentiasa dapat perlindungan.

Nabi s.a.w. menjawab: Sesungguhnya ia telah berkata benar kepadamu walaupun dia pembohong.

Adakah awak tahu siapa yang bercakap sejak tiga malam lepas wahai Abu Hurairah?

Ia menjawab: Tidak. Kata Rasulullah s.a.w. Itulah syaitan

4 comments:

Assalamualaikum.. akak br berjinak2 nak berblogging ni.. x de story menarik lg ni.. besides manyak menda x tau bg mencantikkan my blog.. bacalah dgn hatimu..

w'salam...welcome sis...xper, saya dulu pun cmtu gak...pelan2...he, he... Td msuk blog akak and cuba cari identiti akak...tp x jumpa... siapa agaknya ahliacikgukhairul ni ye..?

camner kes toyol ni skrg? ada kata toyol skrg x takut dgn paku.. kalu kita ltk paku dkt2 dgn duit tu pun duit tu masing ilang.. diorg try staple semua duit kertas.. Alhamdulillah.. mungkin pengetahuan toyol tu x dpt nak bukak ubat stapler tu.. haha.. u gan give it a try bro..

smlm (ahad ptg) rombongn dr darus siffa' dtg sek... mmg agenda diorg nak bantu settlekn mslh ni.. histeria kat sek org umah saya mkn mnjadi2...tu pun satu hal.. so maybe diorg buat operasi pmbersihan 2 dlm 1... lwn makhluk halus yg sbbkan histeria dan jgk toyol... Ada yg kata ltk biji kacang..'dia' boleh leka wooo dok asyik ssgt main ngn biji kcg ni..