MARHABBAN YAA RAMADHAN...

Pagi ni aku rasa lain sesangat… Lepas punch, terus ke kelas untuk satu jam… Sambil berjalan menuju ke kelas mata aku melilau melihat sekeliling…awat yang sayu sangat aku rasa pagi ni hah ?… cuaca pagi ni pulak segar tak macam selalu tu, berjerebu, hangit, masam dan kelabu asap…

Alhamdulillah, Allah masih beri aku peluang untuk berjumpa dengan bulan yang penuh barakah, Bulan Ramadhan… Esok kita mula berpuasa… Menunaikan rukun Islam yang ke 3.

Perintah wajib puasa : Surah Al-Baqarah Ayat 183:

Bermaksud: Hai orang-orang yang beriman diwajibkan atasmu berpuasa, sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu, supaya kamu menjadi orang yang bertaqwa.

Maknanya, malam ini kita akan mula bersolat tarawih… Dan kalau dipanjangkan umur, Insyaallah awal pagi esok kita akan mula bangun bersahur…. Untuk anak-anak ayah, Amirah dan Muhammad Anas, bila tiba bulan mulia Ramadhan, kita kena sambut dengan penuh kegembiraan dan kesyukuran… Jangan sedih-sedih tau. Tahun ni kalau boleh ayah nak Amirah cuba berpuasa penuh… Untuk Muhammad Anas pulak tahun ni merupakan tahun pertama anas berpuasa… Tahun lepas bolehlah anas ‘bersenang-lenang’ tapi tidak untuk tahun ni… ayah nak anas cuba berpuasa, temankan kakak, merasa bangun sahur bersama dan ikut ayah ke masjid. Rasa-rasa, boleh ke ?

Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan " "Ya Allah tolong abaikan puasaUmat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut :1) Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada )2) Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri3) Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.Maka Rasulullah pun mengatakan Amin sebanyak 3 kali. Dapatkah kitabayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-aminkan adalahRasullullah dan para sahabat, Dan dilakukan pada Hari Jumaat.


So, untuk rakan-rakan semua, minta maaflah ye kalau ada sebarang salah dan silap samada yang disengajakan mahupun tidak disengajakan. Moga kita dapat menjalani ibadat puasa dengan khusyuk dan penuh keinsafan….

4 comments:

Petai Muda said...

selamat berpuasa bro, maaf kalau ada terkasar bahasa tersalah perbuatanlantaran kurangnya ilmu di dada - dari wa sekeluarga.

wa pun sama gak... mintak maaf kat lu sekuarga... Selamat menjalani ibadah puasa..

akak pun nak join mtk maaf ni.. maap zahir batin.. kalu balik perlis tu.. korang singgah le melawat akak yg jauh dr korga ni.. uhuk uhuk..

alah, alah.... sedihnya...insyaallah klu ada kelapangan, smpai ler saya.. Mintak maaf gak kat akak sekuarga ye..