ISHHH, GAOUT KE ???...

Pagi ni rutin aku berbeza ngan hari-hari biasa…. Bukannya buang ‘tebiat’ tapi aku ‘terpaksa buat’ untuk dapatkan kepastian yang tersirat….. Pergi mana tu bro ? Sebenarnya aku ke klinik… pi ada tujuan…semuanya gara-gara nak tau samada aku ni berpontensi atau tidak untuk dapat penyakit gaout… Gaout !!!??? penyakit apa tu ?? quaker oat aku tau ler….??? Ahhh, malaslah aku nak layan korang ni bro…. bergurau tak kena tempat…. Diorang kata penyakit ni penyakit genetic….abah aku memang dah ada penyakit ni…adik aku yang bongsu lagilah… muda-muda dah kena penyakit ni…tu yang aku risau serisau-risaunya…bukannya apa bro, penyakit ni kalau dah mula kena, segala-galanya akan jadi payah… payah nak tekan pedal minyak kereta, apatah lagi nak start motor…payah nak berjalan, apatah lagi nak berlari… payah nak duduk apatah lagi nak bangun… sakitnya jangan ceritala… nyut-nyut berdenyut…kata adik aku macam ada paku payung terlekat kat telapak kaki korang…sakitnya, tuhan jer yang tahu…kalau dah terkena, alamatnya kena papah lah bawak pi klinik… Biasanya kalau pi klinik diorang bagi pil tahan sakit….. Suntikan, jalan terakhir kalau nak cepat lega dan memang gaout korang tu pada tahap ‘teruk’.

So, tujuan aku pi klinik just nak pastikan sama ada darah aku ni ada kandungan asid urik yang tinggi atau tidak… Kalau terlalu tinggi, confirm berpotensi untuk dapat gaout…tu yang kena jaga makan, tak boleh bedal makanan laut, makan makanan yang tinggi protein, tak boleh makan sayur bayam, tak boleh makan ikan cencaru, tak boleh makan segala macam mak nenek kekacang dan yang paling risau tak boleh terpijak atau tersepak benda-benda cam kaki kerusi, tunggul kayu, tv LCD, seterika, dan batu nesan ! Sakit woooooo !!! kalau tersepak gak, rasakanlah penangan sakit gaout ni…

Dulu aku rasa aku pernah kena penyakit ni…masa tu aku ingat yang aku kena kat sendi ibu jari kaki kiri… Tapi masa tu aku confused kaki aku sakit sebab gaout ke atau tersepak something… Malam tu aku teringat-ingat yang kaki aku ni ada tersepak kaki sofa..tapi antara sedar tak sedar…’mamun’ kot masa tu.. tup-tup esok pagi aku rasa sakit yang teramat sangat…sampai tahap kena solat duduk.. Berjalan pun terdengkut-dengkut… masa tu aku kena kat Johor. Abah aku kata melihatkan kepada symptom-symtom atau tanda-tanda yang ada pada aku, memang sah aku kena gaout… “Jangan la bah… bukan gaout kot ? Ni mesti tersepak kaki sofa ni…” kenyataan balas aku pada abah untuk mententeramkan hati… he, he…

Dipendekkan cerita, officially esok aku akan tahu keputusan ujian darah tadi…..aku akan tahu kandungan asid urik dalam darah aku… Esok juga aku akan tahu samada aku berpotensi atau tak untuk dapat penyakit ni… Buat masa ni aku membayangkan yang darah aku tadi sedang menempuh perjalanan yang sukar, dibawa ke makmal untuk diuji dan dikaji…ditonggang terbalikkan, dipusing pada kelajuan yang tinggi dan dicampur dengan segala bahan kimia dalam makmal tu… Sementara aku di sini menunggu, biarlah doctor buat kerjanya dengan tenang dan aman tanpa ada ganggungan……..

p/s : tak pasal-pasal tangan aku kena cucuk 2 kali !... mula-mula cucuk tangan kiri, tapi cari urat tak jumpa...then tukar tangan kanan baru jumpa... Sepanjang proses amik darah aku asyik tergelak jer...bukannya sakit tapi aku geli lah bro…he,he..

0 comments: