JUVANA.... ADA HARAPAN PERBAIKI KESILAPAN...


Sejak drama JUVANA ni main kat TV3, minat aku nak layan drama kat tv datang balik… Sebelum ni…hampeh !... Malaslah bro nak layan drama cintan cintun yang jalan citernya meleret-leret dan hampir sama jer… letih dan asma dibuatnya ! Drama lain plak asyik-asyik berkisar tentang perebutan harta, dendam hasad dengki, hantu terbang, hantu melayang, hantu mengesot dan tah apa2 tah lagi laaa… lebih baik aku layan drama Rashid Sibir kat channel oasis…biarlah diulang berkali-kali pun janji ada mesej dan pengajaran yang nak disampaikan…

Masa mula-mula tengok trailer drama ni pun aku dah mula ‘jatuh cinta’… berdetik dalam hati… “menarik ni… kisah budak jahat….wa mesti tengok”…. So, start from the 1st episode until now, aku tak pernah 'kecundang' menonton live kecuali episode ke 8, aku terlepas sebab....eh, sebab apa aku terlepas hek ??… tp takper, aku cover balik menonton kat www.tonton.com.my…. Jalan cerita yang penuh kelainan, sudut kamera yang menarik dan skrip-skrip ringkas tapi penuh pengajaran tersirat membuatkan aku mula jatuh cinta semula pada drama Melayu…

Aksi dalam cerita ni memanglah ada aksi ganas dan kejam… for sure tak sesuai untuk tontonan budak-budak bawah umur… tapi bagi aku dan keluarga, setiap hari isnin kitaorang anak beranak akan duduk depan tv dan menonton sampai habis… Pada aku, inilah peluang untuk aku terangkan pada anak-anak apa yang baik dan apa yang tidak baiknya tingkah laku bebudak dalam scene Juvana tu.... Insyaallah, proses pembelajaran dan perhitungan akan berlaku sebab ada ada 'pihak yang mengulas' dan 'ada visual yang dipapar'... lebih mudah umpama korang buat pembentangan dengan alat bantu mengajar… ada member takut nak bukak cerita ni untuk tontonan anak-anak… tapi percayalah, cerita ni ok bro…

Kadang-kadang bila tengok balik cerita-cerita macam ni teringat masa zaman budak-budak dulu… Walaupun takderlah sejahat tu tapi ‘sekelumit’ sifat nakal mesti ada kan…? Wa pun dulu camtu gak… bergaduh masa sekolah rendah dulu adalah bro…he,he…bila naik sekolah menengah wa lebih suka ‘lompat pagar asrama’ dari bergaduh… Lompat pagar ada gak manfaat sebab boleh beli mee rebus kampong sebelah…perut kenyang, hati pun senang !….. ahaakkksss !

So, bila wa tengok sampai episode ke 8 ni wa rasa enjoy… dan seperti biasa, malam ni wa sekuarga akan layan episode ke 9… dan ingatlah ye…

“kadang-kadang dalam menjalani hidup,ada antara kita yang silap memilih jalan… dan percayalah masih ada harapan, ruang dan peluang untuk memperbaiki kesilapan tersebut….that is not the end of your life”…….

0 comments: